فوق تخصص مغز و اعصاب كودكان كيست؟

پزشكي كه در زمينه بيماري هاي مغز و اعصاب (نورولوژي) تخصص دارد نورولوژيست يا متخصص مغز و اعصاب نام دارد.

fr_9cil.jpg

پزشك عمومي بعد از سپري كردن 4 سال دوره رزيدنتي در تخصص بيماريهاي مغز و اعصاب به نورولوژيست منسوب مي گردد و پس از آن با گذراندن دوره هاي تكميلي فوق تخصصي مغز و اعصاب كودكان در رشته هاي مربوطه (سردرد، بيماريهاي حركتي، خواب، بيماريهاي عروقي مغز، Neuro Imaging، ام اس، دمانس، سرع، نورو افتالمولوژي) به صورت فوق تخصصي به درمان بيماران مبتلا به بيماريهاي مغز و اعصاب مي پردازد.

از آنجاكه سيستم عصبي انسان از مهمترين قسمتهاي بدن است و ساير قسمتهاي بدن را تحت تاثير قرار مي دهد يا به عبارتي سازماندهي و فرماندهي مي كند، شناخت بيماريهاي مغز و اعصاب و تشخيص و درمان آن كاري كاملا تخصصي است كه فقط بايد توسط متخصصين مغز و اعصاب كه در اين زمينه دانش و مهارت كافي دارند انجام شود چراكه علائم بعضي از بيماريهاي مغز و اعصاب مشابه يكديگرند و نورولوژيست بايد با معاينات دقيق و در صورت نياز با انجام آزمايشات تخصصي، بيماريها را از هم تشخيص دهد.

كودك كلينيك (kudakclinic.com)

سيستم عصبي انسان شامل دو بخش مركزي و محيطي است.سيستم عصبي مركزي شامل مغز (نيمكره هاي مغزي Cerebrum، ساقه مغز Brain stem و مخچه Cerebellum) و نخاع مي باشد؛ سيستم عصبي محيطي شامل نورونهاي عصبي محيطي است كه ارتباط بين مغز و نخاع با بقيه ارگانها، اندامها و عضلات را برقرار مي كند.

بسته به اينكه كدام يك از قسمت هاي سيستم عصبي دچار اختلال شود بيماريهاي متفاوت مغز و اعصاب ايجاد مي شود.

متخصص مغز اعصاب (kudakclinic.com)

متخصص مغز و اعصاب خوب با دانش كافي درباره آناتومي و فيزيولوژي و چگونگي كاركرد سيستم عصبي و ارتباطات پيچيده آنها قادر به لوكاليزه كردن محل درگيري و نوع اختلال كاركرد و در نتيجه تشخيص نوع بيماري سيستم عصبي مي باشد و در اين مسير از معاينه دقيق مغز و اعصاب و در صورت نياز روشهاي پارا كلينيك مثل تصوير برداري مغز شامل ام آر آي (MRI)، سي تي اسكن مغز، سونوگرافي داپلر عروق مغز و كاروتيد (TCD & ECD) و نوار مغز و نوار عصب و عضله استفاده مي كند. و نهايتا با تشخيص صحيح نوع بيماري مغز و اعصاب درمان مناسب را انجام مي دهد.

انواع بيماري هاي تحت درمان توسط متخصص مغز و اعصاب

1- انواع سردرد شامل ميگرن،سردرد تنشي، كلاستر،نورالژي، تريژمينال و ...

2- سرگيجه

3- اختلال راه رفتن و تعادل

4- تشنج و صرع

5- كاهش سطح هوشياري و بيهوشي گذرا

6- انواع اختلال حافظه شامل آلزايمر، دمانس فرونتوتمپورال، دمانس عروقي و ...

7- بيمارهاي عروقي مغز شامل سكته مغزي، خونريزي مغزي، تنگي عروق مغز و كاروتيد كه تا حدودي با سونوگرافي داپلر عروق مغز و كاروتيد گردن قابل بررسي و پيشگيري است.

8- بيماريهاي حركتي مثل پاركينسون

9- انواع لرزش و ترمور دست و سر

10- اختلال تكلم و صحبت كردن (آفازي)

11- بيماريهاي ستون فقرات شامل درد گردن و كمردرد ناشي از فشار ديسك روي نخاع يا اسپاسم عضلات

12- بيماريهاي درگير كننده ميلين عصب مثل ام اس (MS )

13- اختلالات اعصاب محيطي مثل انواع نوروپاتي كه با علائمي همچون گزگز و گرفتگي و بيحسي اندامها بروز مي كند.

14- انواع بيماريهاي عضلات شامل ميوپاتي هاي التهابي و مادرزادي

15- اختلالات خواب شامل بي خوابي و نداشتن خواب عميق و موثر

لازم به توضيح است بيماريهايي كه ناشي از اختلال ارگانيك سيستم عصبي مركزي و محيطي نيستند و در طبقه بندي بيماريهاي روح و روان قرار مي گيرند مثل افسردگي، اضطراب، استرس، وسواس و ... اصولا مربوط به حوزه تخصص روانپزشكي هستند ولي انواع خفيف آنها كه به خصوص مي تواند موجب سردردهاي تنشي شود توسط متخصص مغز و اعصاب نوجوانان درمان مي شود.

توضيح ضروري اين است كه نورولوژيست جراحي مغز انجام نمي دهد و اگر موردي نياز به جراحي مغز و اعصاب پيدا كند مثل تومورهاي مغزي، صدمات ناشي از تروما و تصادفات و آسيب ستون فقرات كه نياز به جراحي دارند توسط متخصص مغز و اعصاب به همكار جراح مغز و اعصاب ارجاع داده مي شوند و چنانچه بيمار نياز به بررسي رفتاري و هيجاني داشته باشد يا دچار اختلالات رواني باشد به روانپزشك (متخصص اعصاب و روان) ارجاع داده مي شود.

كي به متخصص مغز و اعصاب (نورولوژيست) مراجعه كنيم؟

سوالي كه براي بسياري از بيماران بوجود مي آيد زمان مراجعه به متخصص مغز و اعصاب است، در پاسخ به اين سوال بايد گفت بيمار بلافاصله بعد از بروز بيماريهاي مغز و اعصاب بايد به پزشك نورولوژيست مراجعه كند، چراكه اغلب بيماري هاي مغز و اعصاب پيشرونده هستند و با مراجعه به موقع به پزشك متخصص مغز و اعصاب پس از تشخيص بيماري از پيشرفت آن جلوگيري شده و مراحل درمان آغاز مي شود.

بيماران قبل از مراجعه با تحقيق درباره نورولوژيست ها و متخصصين مغز و اعصاب خوب، بهترين متخصص مغز و اعصاب در تهران را انتخاب مي كنند زيرا پزشك حتما بايد معتمد بيمار باشد و بيمار بايد دقيقا به دستورات پزشك عمل كند تا روند درمان و بهبودي با سرعت زيادي انجام شود.

بعد از اولين مراجعه، نورولوژيست درمان را شروع مي كند و بيمار تحت نظر متخصص مغز و اعصاب خواهد ماند و در صورت مراجعه مجدد، دكتر مغز و اعصاب به شما مي گويد كه مراجعه بعدي كي باشد.بيمار با مراجعات منظم تا درمان كامل به پزشك مراجعه مي كند.

با پيشرفت تكنولوژي در تخصص مغز و اعصاب، متخصصين با استفاده از ابزارهاي پزشكي توانستند اطلاعاتي از داخل بدن بيمار به دست آورند كه با معاينه بيمار به تنهايي ميسر نيست. اين ابزارها در برخي موارد براي پيشگيري از بيماري استفاده مي شوند و در بعضي براي تشخيص دقيق و درمان بيماري بكار مي روند.به عنوان مثال سونوگرافي از عروق مغز(سونوگرافي داپلر)، نوار مغز،نوار عصب و عضله، ام آر آي (MRI)،عكس هاي سي تي اسكن و ... را مي توان نام برد.

يك شعار معروف در پزشكي وجود دارد: "پيشگيري بهتر و كم هزينه تر از درمان است." بيماريهاي مغز و اعصاب را جدي بگيريد و اگر هر يك از علائم ذكر شده را داشتيد سريعا به پزشك متخصص مغز و اعصاب مراجعه كنيد تا در صورت امكان از بيماريهاي پيشرفته مغز و اعصاب جلوگيري كنيد يا در مراحل اوليه آنرا درمان نماييد. اكثر بيماريهاي مغز و اعصاب به دليل اينكه پيشرونده هستند، بيمار با مراجعه به موقع راحتتر درمان مي شود و زمان پارامتر مهمي در درمان بيماريهاي مغز و اعصاب است.

كلينيك تخصصي مغز و اعصاب تهران (kudakclinic.com) واقع در شهر تهران پذيراي كليه بيماران عزيز از جاي جاي ايران و جهان مي باشد.و خواهشمنديم قبل از مراجعه به كلينيك جهت اخذ نوبت براي سرويس دهي هر چه بهتر به شما عزيزان با مراجعه به صفحه تماس با كلينيك با ما در تماس باشيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.